Tarihi Mekanlar Kişisel Ansiklopedi Erol ŞAŞMAZ
  TARİH VE KÜLTÜR TURİZMİ
  İZMİRİN ÖZEL MEKANLARI
  İZMİRİN İLÇELERİ
  İZMİRİN CAMİLERİ
  İZMİRİN KİLİSELERİ
  İZMİRİN ANITLARI
  İZMİRİN HANLARI
  İZMİRİN HAMAMLARI
  İZMİRİN KAPLICALARI
  İZMİRİN ÇEŞMELERİ
  İZMİRİN SU KEMERLERİ
  İZMİRİN KÖPRÜLERİ
  İZMİRİN KALELERİ
  İZMİRİN SAAT KULELERİ
  İZMİRİN TÜRBELERİ
      BERGAMA TÜRBELERİ
      MERKEZ TÜRBELERİ
      BALÇOVA TÜRBELERİ
      BAYINDIR TÜRBELERİ
      BORNOVA TÜRBELERİ
      ÇEŞME TÜRBELERİ
      ÇİĞLİ TÜRBELERİ
      DİKİLİ TÜRBELERİ
      GAZİEMİR TÜRBELERİ
      KARABAĞLAR TÜRBELERİ
      KEMALPAŞA TÜRBESİ
      KİRAZ TÜRBELERİ
      MENDERES TÜRBELERİ
      MENEMEN TÜRBELERİ
      ÖDEMİŞ TÜRBELERİ
      SEFERİHİSAR TÜRBELERİ
      SELÇUK TÜRBELERİ
      TİRE TÜRBELERİ
      URLA TÜRBELERİ
  İZMİRİN MEDRESELERİ
  İZMİRİN KERVANSARAYI

Mail listemize abone
olun, güncel
yayınlarımızdan
haberdar olun!

Bunun için,
Lütfen mail adresinizi girin.
  Ana Sayfa   |  Üye Kayıt   |  Üye Giriş   |  İletişim   
Rakım Elkutlu – Kokluca Altındağ -(Bornova )

1869’da İzmir’de dünyaya gelen Rakım Elkutlu’nun babası İzmir'in tanınmış ailelerinden Hisar Câmii imam ve hatîbi Şuayib Efendi, annesi Sıdıka Hanım'dır. İlkokulu mahallesinde bitirdikten sonra, orta öğrenimini İzmir İdadisi'nde tamamlar. Amcası mevlevi şeyhi Emin Dede'den ve Zağralı müderris İsmail Efendi'den İslâmi ilimler öğrenir. Babasının 1892'de ölümü üzerine Hisar Câmii imamlığına tayin edilerek ölünceye kadar bu görevde kalır.sonra Adliye'de memur olarak çalışırsa da bu görevde fazla kalmaz. Uzun yıllar ‘İzmir Mûsikî Cemiyeti’nin başkanlığını yapar . Ömrünün son yıllarını pek sağlıklı geçirmeyen Rakım Hoca, bir ara tedavi için İstanbul'a gelir, yakınlarının ve dostlarının aracılığı ile bir hastahaneye yatırılır. 4 Aralık 1948 tarihinde İzmir'de vefat eder ve Kokluca Mezarlığı'na defnedilir. Hisar Camii'nde kılınan cenaze namazı esnasında civardaki açık bir radyodan, Rakım Hoca'nın bayatî makamında bestelemiş olduğu, "Bana hiç yakışmıyor böyle intizâr şimdi. Mâtemzede gönlümde hayat bir mezar şimdi" mısraları ile başlayan eserinin okunması, namaza katılan cemaatin gözyaşlarını çoğaltan bir hâtıra olarak hafızalardadır. Yaşadığı sürece maddî sıkıntı çekmediği söylenir. Yeğenleri, İzmir'in mûsikî severleri, ünlü ses sanatkârlarından Safiye Ayla, Perihan Sözeri, Sabite Tur'dan ilgi ve yakınlık görür.
Her zaman yakınlarına bestekâr olarak İsmail Dede'yi rehber aldığını, büyük bestekâr olabilmek için her formda eser vermenin gerektiğini söylemiş olduğu nakledilir. Melodik seyir ve beste karakteri bakımından eserlerinde Hacı Ârif Bey, Rifat Bey ve Tanburî Ali Efendi’yi model aldığı da söylenir.
Rakım Hoca dinî ve dindışı mûsikînin Âyin, Durak, İlâhi, Kâr, Beste, Semâi ve Şarkı formunda dört yüz elliye yakın eser verir.
Rakım Hoca Tanburî Ali Efendi'den sonra İzmir'de Türk Sanat Mûsikîsini tanıtan ve mûsikîden anlayan bir çevrenin oluşmasına yardımcı olan 20. yüzyılın en dikkate değer bestekârlarındandır.
Mütevazı ve son derece esprili bir kişiliğe sahip, sanatkârlık derecesinde olmamakla beraber ney üflemesini de bilen Rakım Hoca, aynı zamanda Mevleviyye ve Rifâiyye tarikatlarına mensuptur. İzmir mevlevîhânesi şeyhi Nûreddin Efendi'nin vefatında (1920’de), oğlu Celâleddin'in yaşının küçük olması üzerine Konya'dan gelen emirle meşihat makamına nezaret eder. Ayrıca bu sıralarda, Beyler sokağında bulunan Rifâî Dergâhı'nı tedvîrle de görevlendirildiği ifade edilir.
Rakım Elkutlu – Kokluca Altındağ -(Bornova ) Fotoğraf Galerisi